(Texto en Idioma Catalán)
5è
Capítol: Predicción
En aquest tema l’autor fa un incís sobre el
que implica la racionalització en els negocis: la predictibilitat. En una
societat racional les persones prefereixen saber amb què es trobarn en tot lloc
i en tot moment, prefereixen saber que potser el Big Mac que es van a
menjar no és d’una gran exquisitesa ni d’un gran sabor, però saben que serà
igual que el que van menjar ahir i que serà igual que el que menjaran demà, o
que serà igual que el que es menjaran en un Mcdonald’s de los Angeles o en un
Mcdonald’s de París. És la seguretat de saber el que ens trobarem, la
uniformitat, la no sorpresa i la comoditat el que, segons l’autor, és un dels
quatre pilars en què es recolza la mcdonalització: la predictibilitat.
L’autor també parla de lo predictibles que
són tots els sistemes racionalitzats de la nostra societat actual i de com hi
ha gent que valora aquesta no variació i uniformitat que porten a preveure
exactament el que hem d’esperar d’un determinat producte o negoci. Exemples clars
d’això serien la cadena d’hotels Holyday Inn, que decoren i donen els mateixos
serveis a tots els hotels arreu de tot el món, els viatges organitzats que es
fan on saps perfectament abans de començar cada jornada el que visitaràs i el
que faràs, sense que tinguis gaire temps per fer el que tu vulguis, els grans
càmpings, en els que abans la gent només demanava tenir una parcela al mig del
bosc i un lavabo on poder fer les necessitats i on la gent anava per trobar-se
en situacions imprevisibles, ara hi ha gent amb caravanes completament
equipades com una casa perquè cap tipus d’imprevisió pugui alterar-los. I així
podríem anar donant diferents exemples de la nostra vida quotidian que cada cop
són més racionalitzats i cada cop ens donen més predictibilitat del que
trobarem perquè sempre trobarem el mateix.
A la pàgina 110 l’autor diu: “...los turistas
norteamericanos, propensos a echar en falta los aspectos familiares,
pueden ahora viajar lejos de su país consolándose al saber que es muy probable
que puedan traspasar aquellos familiares arcos dorados.” En aquest fragment
l’autor deixa veure d’una manera clara com la societat americana ha arribat a
agafar l’hàbit de saber què es trobaran, de com la societat americana s’ha
acomodat en aquesta posició de voler sempre el mateix i de la mateixa manera,
la predicció (a que fa referència l’autor) que la gent vol del sistema
racionalitzat en què viu. Per exemple, l’autor explica com en una cadena
americana (Roy Rogers) feia dir sempre als seus empleats la mateixa salutació a
tots els clients (“Qué hay, paisano?”) i feia dir també la mateixa frase per
dir adéu (“feliz ruta”), i explica com aquest fet agradava als clients perquè
sabien que sempre se’ls tractaria de la mateixa manera.
Per aquests motius i molts altres exemples
que ara no explicarem, l’autor afirma que “Las diferencias regionales y
nacionales están desapareciendo de la comida norteamericana. Los
alimentos de un barrio, ciudad o un estado se parecen y saben prácticamente
igual que los de cualquier otro lugar...” . Això, aquesta búsqueda de la
predicció, aquests sistemes completament racionalitzats que busquen la màxima
eficiència amb els màxims beneficis i que porten a que tothom tingui el mateix
producte o servei per igual amb la mínima diferència entre tals, és el que
provoca aquest tipus de situacions on trobem que no hi ha lloc pels gustos
personals, pels creatius o pels innovadors. I és un dels perills dels quals
l’autor adverteix, ja que seguint les teories de Max Weber aquesta situació és
la que ens porta al que ell anomenaria una “gàbia de ferro” o sigui, una
societat on només pots seguir el camí marcat, una de les opcions que et donen,
però mai sortir d’aquest camí, sempre has d’estar dintre de lo predictible.
Com a punt i final del resum d’aquest capítol
només comentar una frase que ens diu l’autor: “El enorme éxito de las películas
de Spielberg se puede atribuir a nuestro deseo de que, algún día, en nuestras
vidas (en las que todo es cada vez más monótono, más previsible) ocurra algo
imprevisto, aunque sea terrorífico o amenazador”. És realment aquesta predictibilitat el que vol la gent?
Aquesta monotonia?El saber què ens trobarem a cada moment? Amb aquesta frase
crec que l’autor ho posa en dubte i serà un dels temes que comentarem en punts posteriors.
6è
Capítol: Control
En aquest capítol
l’autor parla de la incertesa i la imprevisió de què són font les persones i de
com els sistemes racionalitzats exerceixen control per intentar evitar-ho.
Aquest control es porta a terme mitjançant la tecnologia i actualment ha
arribat a un punt en el que les persones ja no poden causar més incerteses o
imprevistos ja que no participen, almenys de manera directa, en el procés. És
evident, però, que aquest no és l’únic objectiu de les tecnologies, ja que aquestes
s’han aplicat al món laboral per més raons, com seria per exemple augmentar la
productivitat, millorar la qualitat i rebaixar costos.
L’autor parla de la industrialització que han
patit certs sectors de la indústria de l’alimentació per exemple, les
panificadores, les piscifactoríes o les granjes avícoles, en les quals s’ha
perdut completament la idea del mestre artesà que elaborava ell mateix unes
poques barres de pa de forma manual, o del pagès que tenia les seves gallines i
només treia uns quants ous al dia... En comptes d’això ara trobem que es produeix pa en grans quantitats
industrials amb un sistema automatitzat en el que, els homes, hi intervenen de
forma mínima i quan ho fan, és d’una manera estrictament controlada per la
tecnologia. El mateix trobem en una piscifactoria o en una granja avícola, on
es poden produïr grans quantitats d’aliment (peixos, ous...) amb un cost mínim
i uns grans benficis gràcies a la tecnologia.
Aquest mateix procés de control és el que
s’aplica als restaurants de menjar ràpid. O sigui, cada màquina que hi ha
serveix per controlar als empleats i poder donar uniformitat a tots els seus
productes. Per exemple, la màquina de refrescos té la mida justa dels gots i
sap quina quantitat exacte ha de posar. L’únic que ha de fer el “cambrer” és
apretar un botó i esperar que la màquina empleni el got. El mateix passa amb la
màquina de fer les patates fregides o la màquina registradora a l’hora de
cobrar. I podem continuar parlant d’exemples d’aquest control mitjançant tecnologia
en els supermercats o grans superfícies, en els que ara la persona que està a
la caixa només ha de passar els productes per l’escànner, evitant que es pugui
equivocar a l’hora de marcar un preu, però també rebaixant el nivell de
qualificació requerit per aquest tipus de feina. El següent pas en aquest
procés, segons l’autor, és el que ja s’està fent en alguns supermercats
d’Estats Units, en el que és el mateix client el que fa la feina de caixer. O
sigui, és ell mateix qui ha de passar el producte per l’escànner, treure el
tiquet i anar a pagar. Una manera fàcil de controlar el client i abaratir
costos traient un treballador de la caixa. A més, com ja hem fet referència al
capítol 3, com més racionalitzat està tot, més feina es trasllada al client (El
treball és més eficaç per qui?).
L’autor explica com aquesta ansietat de
control dels sistemes racionalitzats es veu en molts altres aspectes i negocis
de la “nostra” societat, com per exemple tot el que té a veure amb el menjar
precuinat o pel microones, en el que sen’s especifica clarament quanta estona
s’ha d’escalfar o deixar dintre el microones o el forn aquest menjar, passant,
els electrodomèstics, a tenir el control de decidir quan està a punt el menjar.
També dóna altres exemples de la nostra vida quotidiana com per exemple, el
control exhaustiu que es dona en els estudiants mitjançant certes tecnologies i
programes que s’han de seguir al peu de la lletra (per reafirmar això, citem
textualment una frase de l’autor: “... se tiende a formar alumnos sumisos y
maleables; y desde el punto de vista del sistema educativo, muy a menudo, los
estudiantes creativos e independientes son “sucios, caros y precisan mucho
tiempo””.), del control cada cop més exhaustiu en el camp de la religió gràcies
també a les noves tecnologies, del control exercit per la política...
Finalment, George Ritzer, acaba el capítol
fent referència als sistemes burocràtics. Per Ritzer, un sistema burocràtic és
com un enorme conjunt de tecnologies i tècniques regulades per normes, guíes i disposicions
d’una manera jeràrquica. O sigui, “el burócrata consumado pierde muy poco
tiempo pensando qué debe hacerse; sencillamente sigue las normas, realiza el
trebajo que le llega y lo pasa al siguiente nivel jerárquico.” D’aquesta manera
i amb aquest sistema, es torna senzill poder tenir un control sobre la gent que
treballa en aquests tipus de sistemes i, a la vegada, es torna senzill tenir
també un control sobre els que ho utilitzen (ja que han de seguir les mateixes
normes per obtenir el que necessiten d’aquests sistemes)? És d’alguna manera a
la conclusió que arriba l’autor i la tendència que ell observa en la societat
actual, on les persones no pensen, només segueixen unes normes al peu de la
lletra i on tots els procediments són monótons i repetitius. Tendim cap a una
societat burocratitzada, “mcdonalitzada”, tendim cap al que Weber va anomenar
“la gàbia de ferro”.
Capítol 7:
La irracionalidad de la racionalización.
En aquest capítol l’autor parla principalment
de les irracionalitats que presenten els sistemes racionalitzats. En termes
generals ens referim a aquesta irracionalitat quan fem referència al conjunt
d’etiquetes reduccionistes que apliquem a molts dels aspectes i dels efectes
negatius de la mcdonalització. De manera més específica es pot acceptar la
mcdonalització com un fenòmen que ens porta a la inficiència, la imprevisió, la
falta de càlcul i la pèrdua de control. O sigui, els sistemes racionalitzats
són sistemes no raonables: serveixen per negar la condició humana, la raó humana
de la gent que treballa en ells i es serveix d’ells, ja que els sistemes
racionals són sistemes deshumanitzadors.
Per demostrar les irracionalitats d’aquests
sistemes racionals, l’autor es basa principalment en la ineficàcia que aquests
presenten, i ho fa en primer lloc situant-se en el que per ell és el màxim
exponent dels sistemes racionals en la nostra societat actual: la cadena de
restaurants Mcdonald’s. Per Ritzer, la ineficàcia d’aquest sistema es veu més
clarament en les llargues cues que es solen formar davant les caixes
registradores o en les cues de cotxes que trobem en els drive-through. Altres
exemples d’aquesta ineficàcia serien els caixers automàtics, en els que veiem
que hi ha les mateixes cues o més de les que hi havia quan ens atenia el senyor
banquer i en la que resulta que ara som nosaltres el que hem de fer la feina
(un ingrés, treure diners, fer dipòsits...) amb l’agreujant que en comptes de
menys temps n’hi podem estar més!
Ritzer anomena un altre autor (Cohen) que
enumera tres irracionalitats que es desprenen d’aquests sistemes racionals:
aquests sistemes NO són més barats, ens obliguen a realitzar un gran quantitat
de treball NO remunerat i que a més a més, a vegades no només no són tan
eficaços com ens havien dit, sino que són ineficaços.
Una frase de l’autor que reflexa clarament
aquesta idea és: “Aunque los seguidores de la mcdonalización pregonen su mayor
eficacia, nunca nos dicen para quién es más eficaz un sistema así”. Per
ilustrar més la idea podem donar una altra opinió d’un periodista del
Washington Post que també surt al llibre explicant la seva vivència a Disney
amb la seva familia. És sorprenent
la quantitat de cues, de trajectes i de transports que ha de realitzar. I, per
contrapartida, és sorprenent la quantitat de temps de “diversió” que varen
obtenira a canvi: ben poca cosa en comparació amb el temps que varen invertir
per anar a tot arreu.
Per
contrarrestar tots aquests punts negatius, l’autor creu que aquests tipus de
restaurants ofereixen diversió a canvi.
O sigui, et donen un menú que en el fons és una piltrafa, però te’l donen
empaquetat amb colors vius i alegres, amb paquetets divertits, figures de regal
i sempre amb promocions especials. A més, la majoria de Mcdonald’s tenen parcs
infantils perquè els nens hi puguin jugar i passar’s-ho bé. Però si observem bé
, veiem que el sistema mcdonald’s en realitat nega la condició humana i crea
mals hàbits alimentaris. Per exemple, el personal que hi ha treballant en un
d’aquests restaurants canvia un 300% a l’any (o sigui, el que fregeix les
patates,per exemple, canvia 3 cops cada any) i la relació que s’estableix entre
client i “cambrer” és pràcticament nula (el noi que està darrera la caixa diu i
fa el que li han dit que digui i faci sense sortir-se dels paràmetres establerts
per l’empresa). Els mals hàbits alimentaris es troben en qualsevol cosa que hi
demanem; qualsevol menú que demanem té un alt contingut calòric (més de 1000 en
alguns casos), de grasses, colesterol, sal i sucre. ¿És estrany que la població
americana tingui problemes d’obesitat, elebada pressió sangínea, diabetis...i
que per altra banda, degut al culte que tenen a aquesta entitat i a l’asiduitat
amb què van a aquests llocs, no sàpiguen i no vulguin saber que hi ha dietes
més sanes o més bones?
Aquesta
falta de diversitat, de deshumanització que l’autor veu en el Mcdonald’s, també
veu com es trasllada a altres tipus de feines, de productes i de negocis: Walt
Disney, les empreses que et prometen perdre pes ràpidament (Nutry System),
l’assistència mèdica en cadena, les universitats actuals americanes...
Capítol 8: La jaula de hierro de la
Mcdonalización.
En aquest
capítol l’autor ens intenta fer veure què és el que ens porta cap a la “gàbia
de ferro de la Mcdonalització” i què pot comportar estar dins d’aquesta gàbia.
En primer lloc hem de tenir en compte tres factors als quals donem molta
importància en la nostra societat actual: els factors econòmics o interessos
materials, la nostra societat actual ha creat uns valors i Mcdonald’s se’ls ha
fet com a seus (barat, gran quantitat, ràpid, eficaç...) i per últim, ens
trobem en una societat dinàmica, amb presses i constant moviment i canvis de
valors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario